tisdag, november 07, 2006

KLIMATCHOCKEN

Klimatchock är ordet på allas läppar. Jo det var ju så dags. Hur länge ska t ex Aftonbladet ha det som en nyhet? Det är ju ingen nyhet, det är något som pågår och har pågått alltid. När finner de att deras engegemang i miljöhoten är "färdigt"? Eller ska de byta profil, från de stora nyheterna om Big-Brother Jessicas nya bröst till att bli en dagstidning som står på barrikaderna och leder en folkrörelse för att rädda vår planet? Jag är skeptisk som ni hör.

Här är mitt bästa miljötips:

Sluta köp en massa onödig skit - taskiga plastleksaker, elektronikprylar, meningslösa "prydnadssaker", kläder du inte absolut behöver, handväskor (det räcker väl med en eller två), äckliga halvfabrikat från mataffären förpackade i tre lager plast och papper, kvällstidningar, damtidningar, inredningstidningar (de lurar oss ändå bara att köpa ännu mer skit vi inte behöver), listan kan göras hur lång som helst men du fattar nu tror jag.

Detta tips gör att du spar pengar och tid samtidigt som du bidrar till att tära lite mindre på jordens resurser.

Sen kan vi ju alltid byta till lågenergilampor också, det är inte fel, men allvarligt talat tror jag det är andra faktorer i vår livsstil som bidrar mer till att vi håller på att ödelägga planeten. Shopping sägs vara det nya folknöjet - lägg ner det genast. Det finns andra nöjen - kramas tex. Då håller man värmen bra och kan sänka inomhustemperaturen flera grader.

2 kommentarer:

Klockan 5:47 em , Anonymous Anonym sa...

Fröken F. uppvisar en allomfattande klokhet och jag är beredd att hålla med. Nu kommer julen snart och då blir det plast för hela slanten. Ganska onödigt.

 
Klockan 9:08 em , Blogger Maria sa...

Bravo! Kan inte annat än att stämma in, även om just jag kanske är lite dålig på att hålla nere det där med shoppingen...själv vurmar jag mycket för kollektivtrafiken, tänk vad många färre som skulle åka bil om den byggdes ut ordentligt...
Men jag lovar att bli bättre med det andra också :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida