onsdag, november 05, 2008

Fleggman goes Kulturkofta

Jomen - igår bevistade jag en poesiafton, tillsammans med en kulturisk arbetskamrat och ca 30 andra ganska så medelålders damer (vi som bär Kultursverige på våra bekoftade axlar). Sippande på en kopp påsthé lyssnade jag till estradpoeten och författarinnan Solja Krapu. Hon var väldigt bra, helt otippat bra faktiskt. Jag köpte en av hennes diktsamlingar, här bjuder jag på ett smakprov ur den:

Onytta
Ja, visst, kvinnor kan
Dom kan duscha, borsta tänderna och städa badrummet
samtidigt
Men det finns situationer
då inte ens kvinnor kan
utnyttja
sin simultankapacitet
Min hobby är att söka efter dom

På blodcentralen tillexempel
måsta man stänga av mobiltelefonen
och då kan man inte ringa viktiga telefonsamtal
Man har inte ens en ledig hand
att anteckna med
fastslangad i blodpumpen

Man kan inte heller vara särskilt aktiv
när man ligger i ett solarium
blundande bakom svarta ögon
med någon skvalfylld radiokanal i öronsnäckan
det blir för svettigt tillexempel
att sticka en tröja

Simma hundra meter - såga ved på samma gång
Cykla samtidigt som du målar staket nästintill omöjligt

Att amma barn och dammsuga
kan också vara svårt att göra samtidigt
ingen kan kräva att du sätter i gång och diskar
eller startar en studiecirkel just då

Och när du ligger och blir opererad för blindtarmen
kan ingen begära att du samtidigt genomför
en marknadsundersökning

När man har sex är det heller inte så lätt
att vara nyttig
man kan knappt läsa en bok samtidigt
än mindre Dagens Nyheter

Man får helt enkelt acceptera
att världen kan undvara en ett tag
att samhällsbygget fortsätter utan mig
hjulen rullar
allt går sin gilla gång
utan mig

Solja Krapu har vunnit något som heter SM i Poetry Slam två gånger. Hon har skrivit en roman som heter "Mogen för skrubben" som är rolig och träffsäker (har läst, kan rekommendera!). Hon har även skrivit några barnböcker.


1 kommentarer:

Klockan 11:13 em , Blogger AnCa sa...

Jo men du så sant det där var, för visst tror man att man är oumbärlig ibland ;)

Jag har ofrivilligt flyttat, titta in på mitt nya ställe så får du se vad som hänt :(

Kramis // AnCi

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida