tisdag, oktober 09, 2007

Stieg Larsson och boktips

Ni har säkert redan läst Millenium-serien. Jag är lite senfärdig, så jag har först nu upptäckt vilken kanonbra författare han var. Har precis läst ut ettan och har tvåan och trean på lut. Härligt. Men sorgligt att han inte fick finnas kvar och skriva fler ...

För er som har barnasinnet kvar kan jag rekommendera Arto Paasilinnas böcker. Helt underbara "sagor för vuxna"! 16 böcker av Arto Paasilinna finns översatta till svenska:

Harens år (1992)
Den ljuva giftkokerskan (1993)
Livet är kort, Rytkönen lång (1994)
Åskgudens son (1995)
Den ylande mjölnaren (1996)
Kollektivt självmord (1997)
De hängda rävarnas skog (1998)
Prosten Huuskonens bestialiska betjänt (1999)
Adam och Eva (2000)
Hoppsan, jag är död! (2001)
Tio rivjärn (2002)
Nio drömmar (2003)
Världens bästa by (2003)
En lycklig man (2004)
Milda makter (2005)
Snablar (2006)

4 kommentarer:

Klockan 8:35 em , Anonymous Anonym sa...

Jag har läst Stieg Larssons trilogi, de är fantastiskt bra. Grattis till dig som har två böcker kvar...Jag är riktigt avis.

 
Klockan 9:14 em , Anonymous Anonym sa...

Stig Larsson har jag läst de två första, de var jättebra, men jag har missat Paasilinnas "vuxensagor" de måste jag prova! Nån favorit ibland dem? Gratta gubben till jaktlyckan förresten! Kramis...

 
Klockan 10:17 em , Anonymous Anonym sa...

Har läst en enda bok med Arto, "Kollektivt självmord" och jag fann den så tråkig och menlös att jag inte ens orkade läsa klart den. Har dock hört att andra av hans böcker ska vara bättre. Vet inte om jag vågar ge mig på en till...

 
Klockan 1:35 em , Blogger Frk Fleggman sa...

Anca: Testa De hängda rävarnas skog, eller Harens år. De tyckte jag väldigt mkt om.

Fredrik: Jag tror inte Arto P passar alla och inte närsomhelst. Man måste liksom vara på humör...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida