torsdag, januari 31, 2008

Opp Amaryllis!

Jag har lyckats! Hurra! Igår slog en av mina sparade amaryllislökar ut i blom, två underbara vita klockor. Och en knopp till är på väg.

Efter förra julen sparade jag 4 st amaryllislökar och tänkte ge mig den på att få dom att blomma om. När sommaren kom, satte jag ut lökarna i komposten och där fick de stå och göra bäst de ville tills i mitten av september. Då satte jag dom i krukor som placerades i stallet och sedan igorerade jag dem helt till i slutet av november. Då klippte jag bort bladresterna och tog in dem i stugvärmen, gav lite lite vatten och väntade. Och väntade. Och väntade. Och nu - nu blommar alltså en av dem och det är knopp på väg i två till. Ett litet vardagsmirakel för mig.

Jag är ungefär lika händig med krukväxter som en... som en... get?! Så jag är väldigt stolt över mig själv och över mina duktiga lökar!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida