måndag, februari 20, 2006

Mod och mat

Vi tog vår nya fina bil på en långtur i helgen - till Dalarna närmare bestämt. Vi har goda vänner som har ett sommarhus där. De bor till vardags på Västjylland i Danmark, riktiga urdanskar bägge två som talar en obegriplig dansk dialekt. Men, efter några års vänskap och ett antal danska pilsner har vi lärt oss kommunicera utan problem på något slags "skandinaviska". Nåväl, de har nu bestämt sig för att rycka upp sina rötter i Danmark och flytta till Sverige. Båda har blivit kallade till anställningsintervjuer och om allt går vägen flyttar de upp för gott nu i vår. Jag tycker det är modigt - alla vet ju hur svårt invandrare har det här i landet. Jag är dock mest orolig för hur ska de överleva här utan dansk mat. Nu i helgen bjöds det på dansk varm leverpastej med stekt fläsk (helt sjukt gott), ekologisk revbensstek med sprödstekt svål (ahhh, dessa styckdelar finns inte ens att köpa i våra erbarmliga köttdiskar), brunkartoffler (små potatisar stekta i karamelliserat socker och smör), danska ostar som sprang omkring på bordet, palegsjokolade (lys med knas) och en lille en (eller två). Riktig gourmetmat alltså!

Och som sig bör tog Sverige en OS-medalj i helgen. Måste äta nåt riktigt smarrigt till lunch så Anja klarar biffen i Super-G.

5 kommentarer:

Klockan 3:08 em , Blogger nyx sa...

jag tror inte att danskar och norrmän har samma "problem" som invandrare som kommer mer långväga ifrån har... knäppt nog. Men Dalarna är vackert (jag har en faster där, som jag besöker alltför sällan tyvärr) hoppas att det går bra för dem.

 
Klockan 9:12 em , Anonymous Anonym sa...

Har jag förstått det rätt - när du äter gott tar Sverige medalj? Heja heja! : )

 
Klockan 9:41 em , Blogger Maria sa...

Tänk att dansk mat kan vara så mycket mer än smörrebröd och röd korv :) Maritza-stång hjälpte inte Anja idag. På onsdag gäller det att ladda upp med något gott - då är det sprintfinaler lagom i lunchtid.

 
Klockan 10:45 em , Anonymous Anonym sa...

Ack, den där sprödstekta svålen kan man dö för. Jag tror inte att GI bantningen har slagit igenom bland danskar.
Tyvärr hjälpte inte ens god mat för Anja men det kommer väl fler att äta för.

 
Klockan 10:34 em , Blogger Pia-Pralin sa...

åhh va gott... dansk mat är ju bara underbar.. fast de självspringande ostarna kan jag avstå ifrån.. :-)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida