måndag, augusti 25, 2008

Kantarellfestival!

Igår hade jag en underbar svampdag - gula kantareller i mossan överallt! Skulle kunna plocka svamp varenda dag, det är det bästa jag vet! Själva jakten - det långsamma sicksackandet genom skogen, spanande efter rätt gul nyans - det är så kul! Och så hjärtklappningen som kommer när man ramlar på ett sån't där riktigt guldställe - måste plocka fort fort innan nån kommer och tar dom! Helt sjukt. Men kul. Minst kul är att rensa all svamp. Har lärt mig att grovrensa redan i skogen och att alltid plocka i korg (inte i plastpåse), så blir det lite lättare.

5 kommentarer:

Klockan 10:34 em , Blogger En liten AnCa sa...

Gillar att traska i skogen oxå men har tyvärr inget öga för kantareller, får sätta min tilltro till en snäll pappa och en givmild granne som båda brukar dela med sig av sina svampfynd. I helgen blev det lite blåbärsplockning i stället de är ju betydligt lättare att hitta!

Kramis // AnCa

 
Klockan 10:03 fm , Anonymous Anonym sa...

Estniska från Sabis får gå an. Det låter underbart att tuffa runt och HITTA kantareller tycker jag nog

 
Klockan 9:05 fm , Anonymous Anonym sa...

Ja, visst är det underbart kul! det känns som om man hittar en skatt när ramlar på ett svampställe. Själv gillar jag mest att plocka trattkantareller men man kanske skulle försöka med lite gula också..

 
Klockan 6:30 em , Blogger Maria sa...

Åh vad härligt, kantareller är så gott. Ska försöka plocka lite björnbär själv om jag hinner, det finns massor på landet :)

 
Klockan 5:48 em , Blogger Humlan sa...

Hm, kantarellögona räckte tydligen bara till den första i syskonskaran, för jag har då inga. Eller också har jag glömt att putsa kantarellinsen...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida