måndag, mars 13, 2006

I smatten

Soool! Dagsmeja! Häääärligt! -20 är utbytt mot +0,6 (i skuggan). En dyna (man får inte bli kall om rumpan) och så in i "smatten" med näsan i vädret. Där är det lä, söderläge och en perfekt trappa att sitta på. 20 soliga lunchminuter i smatten är rena rama vitaminkicken!

Just det, jag hann med att äta på lunchen också - klassikern Flygande Jakob. En riktig 80-tals-goding helt i klass med axelvaddar, Falcon Crest, skipants och benvärmare.

<--- Mobiltelefon av 80-talssnitt (släpbar)

8 kommentarer:

Klockan 8:32 em , Anonymous Anonym sa...

Då är det bara att slå på tvn o titta på reprisen av Törnfåglarna så är 80-tals känslan komplet.

 
Klockan 9:25 em , Blogger Pia-Pralin sa...

åhhhh va gott med flygande jakob... lyssnar på någon slags 80 tals kanal på dagarna, underbart.. annars är rockklassiker 106,7 min favorit!!

 
Klockan 12:46 em , Blogger Rex sa...

Tycker nog att Flygande Jakob är godare än allt det andra du räknade upp.

 
Klockan 1:07 em , Anonymous Anonym sa...

Eat my shoulderpads!

 
Klockan 2:28 em , Anonymous Anonym sa...

Om jag inte genast får veta vad flygande jacob är kommer jag att ligga sömnlös i natt.
Ack, ack den mobiltelefonen. En sån har man väl haft. Den blev inte så ofta stulen dock.

 
Klockan 3:08 em , Blogger Frk Fleggman sa...

Flygande Jakob, 4 port

1 grillad kyckling med skinn
2 bananer
3 dl vispgrädde
2 msk tomatketchup
1 paket bacon
100 g salta jordnötter

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Häll grädde, mjölk, ketchup och en msk mjöl i en burk. Skaka och låt stå.
3. Lägg kycklingbitar och bananer delade på längden i en ugnsfast form.
4. Häll över gräddblandningen och grädda i 20 minuter.
5. Lägg baconskivorna precis ovanpå varandra och skär bort den yttre feta kanten runt om. Knaperstek och låt rinna av på hushållspapper.
6. Ta ut kycklingen och strö över jordnötter och bacon. Servera med ris och sallad.

 
Klockan 3:22 em , Anonymous Anonym sa...

Jag gör min med en halv flaska Heinz chilisås och med ett tillägg av ananas i bitar!
Vispar grädden och vänder ner chilisåsen så den blir ett högt fluffigt täcke över det andra.

Gastronomiskt sett är jag helt ute, för jag gillar fortfarande friterad camembert med hjortronsylt!

 
Klockan 8:46 fm , Anonymous Anonym sa...

Tack för utförligt recept. Detta är tydligen en rätt som väcker känslor och minnen hos många så jag måste försöka laga den. Någonstans har jag ett motstånd mot bananer i maträtter men man kan ju alltid pröva.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida