tisdag, mars 14, 2006

Ostkrokus


Tänk vad referenser är viktiga för förståelsen av ord. När jag var liten, kanske 4-5 år gammal, var jag ute och lekte med några flickor som var på besök hos våra grannar. De var förmodligen lite mer sofistikerade än jag, för de ville bjuda med mig in för att äta "ostkrokus". Det ville jag INTE (jag tyckte dom var helknäppa som skulle käka blommor). Jag gick hem och berättade för mamma, som log rart och förklarade för sin lilla bonnunge att "ostkrokar" var ett slags godis. Jag hade inte ens uppfattat "...krokar", utan var helt inställd på "...krokus" - för DET visste jag ju vad det var!

4 kommentarer:

Klockan 9:20 em , Blogger Rex sa...

Ostkrokar säger man i Norrland, resten av Sverige säger ostbågar ;-)

 
Klockan 10:18 em , Blogger Maria sa...

Aha, är det därför min sambo säger ostkrokar, jag trodde han försökte vara lustig. Men han är bara från Östersund :)
Gud vad gott, förresten. För att inte tala om ostbollar, det är knark!

 
Klockan 8:06 fm , Anonymous Anonym sa...

Men jag kommer ju från Sörmland?

 
Klockan 9:11 fm , Anonymous Anonym sa...

Ostkrokar är absolut den korrekta benämningen. Sådeså.

Fast ostbågar kan å andra sidan knappast förväxlas med krokus.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida